onsdag 15 januari 2014

smör-kola

Varje år lagom till fjärde advent är det dags att koka knäck och något annat julgodis. Den här julen gav jag mig den på att äntligen lyckas med smörkolorna.
Mitt problem är att hitta en lagom stor form för kolan att svalna i så att den blir lagom tjock när man skall skära eller klippa den i LAGOM stora bitar. Ännu ett problem för mig.
Jag har ett antal recepthäften från Arla som jag bl a använder vid jul. Det är så mysigt att ta fram vinterhäftena lagom till advent och jul, varje år. Smörkolan heter "Hemlagad kola" och kommer från ett recept-häfte från 2002.
I häftet finns förslag på olika smaktillsatser. T ex lime/citron och pepparkaka. Jag skulle ha testat citron, men glömde att hälla i citronskalet i smeten innan jag hällde i den i formen. Jag fick hälla skalet smeten i formen, vilket resulterade att vissa bitar smakade mycket citron och vissa hade ingen citronsmak alls.
Jag kokar kolan tills den når 120 grader. Det tycker jag är precis lagom. Kolan blir rätt fet när den ska klippas, men när den har legat i kylskåpet ett dygn är den precis lagom seg. Mums! Till vår julgransplundring kokade jag kola med pepparkakskryddor. Det gick hem bland barnen kan jag säga. "Det är som att äta pepparkaksdeg". Att paketera kolan är lite klurigt. Första omgången knöt jag ett litet band runt kola och smörpapper. Rätt kämpigt! Den senaste gången vred jag smörpappret runt kola, precis som en smällkaramell. Funkade bra! När det är dags att börja sälja på markanderna tänkte jag snurra strutar i brunt omslagspapper och lägga kolorna i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar