söndag 12 januari 2014

müsli

Under ett par års tid har jag jobbat fram ett eget recept på müsli. Inspiration har jag mestadels fått från ICA.
Jag föredrar nötter (sötmandel och hasselnötter) framför pumpa-frön och solrosfrön, eftersom de senare är så elaka mot mitt tandkött.
Basen består av havregryn och rågflingor. Jag blandar även i kokosflingor. För att müslin inte ska brännas eller torka ut helt blandar jag ned vätska i form av: vatten, olja och sirap smaksatt med kanel. 
När müslin är klar i ugnen blandar jag ned linfrön och torkad frukt:  russin, ananas eller äpple-skivor. 
(Ska byta ut linfröna mot chia-frön, vilka sägs vara snällare mot kroppen, än linfröna.)
Müslin är väl inte av den nyttigaste sorten, men en lyxig start på dagen. Ska testa att torka små äppelkuber i ugnen. Känns bättre att använda svenska frukter framför exotiska frukter. Blir både billigare och miljövänligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar