söndag 12 januari 2014

havrekex

När jag har planerat vilka olika marmelader jag kan tänkas göra, kom jag på att det hade varit lite käckt att baka havrekex som jag kan sälja ihop med marmeladen. Svärmor bakar havrekex vid jul efter sin svärmors recept. Jag, för min del, hittade ett recept på ICA-kurirens hemsida:  
Farmors lätta havrekex

Det är andra gången jag bakar dem nu. Min utmaning ligger i att få degen jämntunn. Kexen ska vara så tunna och spröda som möjligt!
Dessutom får man se till att mjöla bakbordet ordentligt, annars blir inte kexen så runda som man hade tänkt sig.
Detta beror på att när man ska ta upp de runda kexen med den breda smörkniven fastnar degen i kniven och skrynklas ihop som ett dragspel och blir snarare ovala än runda.



Balders hage köpte jag en riktig knäckebrödskavel.
Jag kör både med en vanlig kavel och med den här specialar'n för att pressa ut så mycket luft som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar