lördag 15 februari 2014

torka Ingrid Marie i ugnen

Den här helgen torkar jag Ingrid Marie. Jättefina och goda äpplen.
Jag körde äpple-bitarna, som vanligt, i ugnen över natten ( ca 10 timmar).
Men, när jag tog ut dem på fredag morgon var de faktiskt inte helt torra!?
Nästa omgång körde jag på 100 grader i stället för 50 grader (med varmluft, som vanligt).
Efter tre timmar var de klara. Den förra omgången fick ligga uppe på spisen och  torka, på smörpapper och galler.
När omgång nummer två var klara blandade jag dem med första omgången, på spisen, över natten.
På morgonen var äppelbitarna helt torra. Superbra! Nu behöver jag inte torka dem över natten. Det räcker att fixa till dem efter middagen, så är de klara till läggdags, på kvällen.
Jag har, förresten, kommit på att jag ska köra med ugnsluckan lite öppen, t ex med hjälp av ett par grytlappar. Detta för att ångan, som uppstår, får ta sig ut genom ugnsluckan. Jag har nämligen upptäckt att när jag öppnar luckan, när äpplena är klara, droppar det kondensvatten ned på golvet. Vid varje tillfälle har jag upptäckt en liten pöl på golvet. Känns lite olustigt, men det måste komma från äpplena.
När jag torkade Aroma blev det rejäl imma på insidan av ugnsluckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar