söndag 24 augusti 2014

torka citronmeliss och mynta

I mitt nya köksland växer citronmeliss och mynta så det knakar. Citronmelissen köpte jag som planta, men myntan köpte jag i kruka på grönsaksavdelningen inför midsommar. Vi gjorde melonsallad med mynta i, nämligen. Det är så häftigt att en sådan krukplanta kan växa sig så frodig. Kan ju i och för sig bero på den varma sommaren...
Häromveckan provade jag att torka citronmeliss. Jag var ganska försiktig och tyckte mest att de torkade bladen doftade gräs?! Den här gången körde jag på 100 grader och varmluft. Bladen torkade på en knapp timma och doftar nog mer citron än gräs.


(Jag har problem när jag ska fota med min mobil. Ska lämna in den på reparation så fort som möjligt!)

Jag testade även att torka mynta. Det gick ännu snabbare. Kanske beror det på att bladen var mindre och färre. De torkade bladen som jag smulade sönder i smulor doftar mycket gott. Nu är det bara att smaka sig fram till rätt kombination. Jag lägger en ingrediens i varje liten tekula. Väldigt spännande!

Tror att jag ska köra en plåt med lime-skal ikväll.
Har jag berättat att min högsta önskan är en storköksugn med många plåtar;-) Då skulle jag kunna torka mycket blad resp. flera formar med müsli åt gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar