lördag 9 augusti 2014

strimlade äppelbitar

Snart är det höst! Då får vi förhoppningsvis skörda många äpplen. Jag har under sommaren funderat på hur jag skall kunna effektivisera finfördelningen av äpplena som sedan skall torkas. Häromdagen kom jag på att jag kunde använda rivjärnet till matberedaren. I förrgår använde jag det grova rivjärnet. Det gick som smort! De strimlade bitarna blir ganska långa, men det går att bryta eller t o m smula sönder dem i mindre bitar.
Den här gången strimlade jag tre Granny Smith. Jag fyllde två plåtar med äpple-strimlor. Jag började med 50 grader i varmluftsugn (eftersom jag körde två plåtar samtidigt). Men, ganska snart höjde jag till 100 grader. Jag började rätt sent på kvällen. Jag vågade inte låta dem stå i ugnen över natten (det har varit lite för många eldsvådor i landet den senaste tiden).
Jag fortsatte att torka äpple-strimlor morgonen därpå. Det räckte med ett par timmar till. Sedan var äpplestrimlorna knastertorra.
Äppelstrimlorna kommer jag att blanda ned i müslin, men även till te.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar