måndag 4 augusti 2014

gjuta stearinljus

Inför höstmarknaden tänkte jag gjuta lite stearinljus. Det går mycket stearinljus på hösten.
Jag tycker det känns bättre att köpa stearinljus, vars stumpar man sedan kan smälta ned och gjuta om i olika slags ljuskoppar i porslin eller glas. Det känns mycket bättre än att köpa en massa värmeljus som ökar på sopberget. Återanvändning framförallt!
Det något år sedan jag smälte stearinljus sist. Kände mig lite ringrostig till en början, men allteftersom tiden gick mindes jag hur jag skulle göra och inte...Jag lyckades skära mig på en av konservburkarna som jag använder till att smälta stearinstumparna i.
Idag smälte jag först gul och grön stearin för att komma in i arbetet och sedan smälte jag den vita stearinen. Jag måste köpa fler söta, små kaffekoppar! Tills dess får mina gamla äggkoppar duga. Jag funderar på att värma lite grand på dem så att ljusen släpper. får se om det funkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar