lördag 2 augusti 2014

rabarber, svarta vinbär och citronmeliss

- Oj, vad mycket man kan hitta på i köket tack vare trädgårdens gåvor, så här års!
Den här veckan har jag gjort rabarberdricka, rabarber-kompott och svart vinbärs-sås. Men jag har även torkat citronmeliss-blad och svartvinbärsblad. Dem tänkte jag göra te på.

Rabarberdrickan blev väldigt ljus och inga större mängder:-/ Det var klent bland rabarberna redan i våras. Men nu kunde jag skörda bland de nya plantorna. Drickan smakar väldigt gott, även om den snabbt tar slut.












Det blev lite rabarber kvar när jag vägt upp stjälkarna. Det som blev över gjorde jag kompott av. Jag tänkte använda den i vinterns smoothies. Vi får väl se om de räcker till vintern. Idag bjöd jag Far och Maken på varm kompott till vaniljglass. Mums!
Jag följde Per Morbergs kompott-recept.



















Förra året satte vi två vinbärsbuskar. En svart och en röd. Den svara gav bär i år, även om det inte blev så mycket. Tidigare i sommar gjorde jag mousse på bären.









Häromdagen lyckades jag samla ihop två dl svarta vinbär. Jag kom på att jag kunde göra sås på dem, att servera till den stekta fläskfilén. Det blev en mörk och god sås.










Slutligen vill jag berätta att det gick jättebra att torka bladen från citronmeliss och svarta vinbär. Citronmelissen gick på ett par timmar i 50 graders varmluft. När jag tog ut dem knastrade de bara sönder när jag tog i dem. De doftar mest gräs!? Skall se vad som händer när jag häller het  vatten på dem.









Svart vinbärsbladen var segare. Dem fick jag nog ha inne i ugnen i åtminstone fem timmar innan de var knastertorra. De, å sin sida, doftade mer som jag hade förväntat mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar