fredag 26 januari 2018

hållbarhetsevent på Garveriet

Igår besökte jag Garveriet. De hade bjudit in till ett info-event för att presentera sin framtida verksamhet och visa lokalerna, som de ser ut just nu.


Som namnet avslöjar bedrev man garvning av djurhudar här fram till 70-talet. Huvudbyggnaden byggdes på 30-talet. Byggnaden är i stort sett helt utblåst just nu. Den består av tre våningar och kommer att stå klar någon gång i oktober-november i år.
På andra och tredje våningen kommer det att finnas olika lokaler där man kan mötas och lära om mat.
bottenvåningen kommer det att hända grejer. (Det är dit mitt intresse är riktat.) 
Där kommer det nämligen finnas restaurang, café, butik som säljer lokalproducerad mat och producerande saluhallsboxar. 
Det är här jag har förhoppningar om att kunna sälja mina varor, dels i butiken, men även lite då och då från en av saluhallsboxarna. Boxarna kommer att vara köksutrustade, vilket innebär att jag kan stå där och baka mina småkakor, rosta min müsli och koka min marmelad, under tiden kunderna kommer förbi och känner de ljuvliga dofterna från ex vaniljsocker, kanel, kardemumma och ingefära.
Har sagt det förr; jag tror att jag säljer bäst där folk är inkörda på att köpa med sig diverse godsaker hem typ en fredag eftermiddag eller lördag förmiddag i t ex en saluhall.


På bottenvåningen hade den förra ägaren satt in en enorm bakugn, den får stå kvar;-)



Under eftermiddagen fick vi lyssna på några mycket intressanta föreläsningar. (I normala fall brukar jag vara för trött för att sitta still och ta in information vid den här tiden på dygnet, men igår var jag klarvaken hela tiden och antecknade febrilt.)
Pär Svensson, Sverker Alänge och Thomas Holst från Building Future institute talade kring Hållbart byggande.
Pär Svensson inledde med att berätta att han var lokal-producent (Göteborgshumor) då han är byggare:-)) Hans definition av hållbart byggande består av tre delar; socialt, ekonomiskt och ekologiskt byggande.
Sverker Alänge, docent på Chalmers (teknikens ekonomi och organisation) och Thomas Holst, som varit hans student, talade kring hur man får sin personal att bli passionerade entreprenörer, att man
t ex måste ge dem tid och möjlighet att spåna nya idéer. Man kan inte binda all tid, som man idag gärna gör med konsulter.
De talade om att ge människor möjlighet att mötas och utvecklas tillsammans.
Sverker Alänge har skrivit en bok tillsammans med Annika Steiber; Silicon Valley modellen.
(Måste nog beställa boken.) Den handlar bl a om hur man skapat bra "fika-platser" för folk som arbetar i Silicon Valley för att få dem att utvecklas i möten med nya kontakter. På Chalmers har man testat något liknande för sina studenter. I deras fik har man bl a dämpat ljuden för att många skulle kunna sitta och surra med varandra samtidigt, men även köpt såpass djupa bord att folk blir tvingade att böja sig fram över borden för att kunna höra varandra;-)
I det här sammanhanget fick jag även höra ett för mig nytt begrepp; serendipity, vilket man skulle kunna översätta till förberedd slump. Man förbereder för ett möte som på ytan tycks ske av en slump.
Det är ju här mitt intresse för nätverkande kommer in. Det finns inget som ger mig så mycket som när man träffar andra knallar, egen företagare, matproducenter eller för den delen andra lärare.
Det händer så mycket när man träffar andra i samma bransch. Jag går alltid från sådana möten med huvudet fullt av tankar och idéer.
Igår t ex hamnade jag bredvid en bröllopsfotograf som genast blev intresserade av mina påsar med småkakor. Det verkade finnas ett uppdämt behov av småpresenter till bröllopsgästerna. Vi utbytte genast Instagram-konton med varandra. (Du kan kanske gissa vad jag tänkte på när körde hem i den mörka januari-kvällen;-)
En annan inspirerande föreläsare var Niklas Wennberg ifrån Stadsjord. Mycket underhållande berättade han om sin resa för att få myndigheter, politiker och andra som har möjlighet att påverka, att förstå finessen med akvaponik. Hur man odlar fisk; clarias och tilapia i samklang med grönsaker. Grönsakerna odlas på frigolit-brickor och rötterna sticker ned i vattnet där fiskarna simmar omkring. Fiskarna matas bl a med insekter och matrester, precis som hushållsgrisarna förr i tiden. På olika platser bygger man numera in akvarier/växthus i bostadsområden där de boende kan hämta sin mat. Väldigt låg energi-förbrukning, och fisk garanterat fri från gifter, till skillnad från den fisken som lever i naturligt sötvatten idag:-(
Som avslutning på dagen blev bjudna på en utsökt fisk-rätt tillagad av kockarna på Jernbruket. Naturligtvis var det fisk; clarias från Stadsjord.

Här odlas grönsakerna med fötterna, förlåt rötterna, i

fiskevattnet:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar