fredag 10 april 2015

saft och marmelad "to be"

 Saft to be;-)
Ser ni vad det här är för ett litet träd? Inköpt förra våren, höll på att dö för oss, troligen p g a av dålig jord och dåligt med vatten, inget nytt i vår familj:-/
Jag gjorde en desperat räddning mitt i sommaren, genom att åka tillbaka till plantskolan jag köpt trädet hos. Därifrån kom jag hem med en "ultimat" jordsort (som Yngst skulle sagt;.-) Hem och gräva ur den sura, näringsfattiga jorden och ned med den nya fräscha jorden. Vattna, vattna, vattna och .......den tog sig. Tårarna var inte långt borta, får erkännas!
Vi har försökt med  FLÄDER-buskar på den här platsen förut, men DE dog. Vi trodde det berodde på att platsen är ett blåshål, men troligen beror det på den sura jorden efter att några taggiga buskar stod här när vi flyttade in, för sisådär 15 år sedan....
I framtiden;-) tänker jag göra saft på de vackra blomklasar. Men fram tills dess hoppas jag kunna fortsätta att tulla på föräldrarnas träd. Det är ju så vansinnigt gott och lyxigt med                                                                   hemmagjord flädersaft!

...och av de här små rara knölarna blir det så småningom både saft och marmelad och en och annan.....RABARBER-kaka! Alltid lika spännande att se om de hinner blir tillräckligt stora till Valborg, då det smakar extra gott med lite rabarber-kaka till efterrätt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar