söndag 22 mars 2015

kakor och gräddkola i mars

 Är man egenföretagare får man inte stanna upp och vila, måste utvecklas och tänka nytt, hela tiden;-) Mars månad har handlat om choklad. Småkakor, mjuk kaka och som smak på gräddkolan.
Här bakar jag chokladsnittar för första gången i mitt liv. Tog nog ut dem typ en halv minut för tidigt. Men, de blev jättegoda. Inte stenhårda utan mer mjuksega! Mmmmm:-)
 En av mars-veckorna var det min tur att bjuda kollegorna på torsdagsfika;-) Jag valde en otroligt god citronpaj, från "Annas pajer". Skriven av Anna Bergström. Kollegorna var MYCKET nöjda! Jag älskar citron och den här är nog min "bästa favorit";-)
Brukar baka den ca en gång per år. I år använde jag elvisp till citronkrämen. Har inte haft elvisp på många år. Men, vilken skillnad det blev! Krämen svällde och svällde och blev helt otroligt luftig och fin.
 Bondkakor går alltid hem. Bakade dem till mitt kalas. Har börjat fatta finessen med att märka kakorna med det mönstrade kristallglaset. En extra piff för ögat.
 Huvudkakan på mitt kalas var dock vinbärskakan. Även den gör jag en eller ett par gånger om året. Jag fryser ned små påsar med 2 dl bär i varje. Räcker precis till en kaka. Bären kommer ifrån svärisarnas trädgård. Den här kakan är bra eftersom man kan välja hur mycket eller lite smör man vill ha. Man hyvlar nämligen "lagom" mängd smör och lägger på innan man ställer in kakan  i ugnen.
Den här gången hade vinbären inte hunnit tina riktigt, vilket gjorde att kakan borde fått stå i ugnen en längre stund.  Nu blev den underbart kladdig istället;-) Mums med lättsötad vispgrädde till.
Den här månaden dekorerar jag mina kakpåsar med gula, småblommiga band. Om två veckor är det ju faktiskt påsk!















 Idag blev det kokning av gräddkola.....














...smaksatt med kakao!

Bakade även fler småkakor; nämligen ingefärskakor. Som kolakakor med ett sting av ingefära. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar