söndag 1 mars 2015

konsten att välja rätt mjöl vid brödbakning

Jag har precis vågat ge mig på att baka bröd. Av mig kan man beställa vita brödbullar, rågkakor eller limpor. Min tanke är att man därmed väljer mellan vitt bröd, mellangrovt och lite grövre. Det lite grövre är bakat på lantbrödsmjöl. Lantbrödsmjölet finns i två utförande, visade det sig;-) Ett ljust och ett med de fyra sädesslagen. Själv föredrar jag att känna mig nyttig genom att äta lite grövre bröd och väljer då lantbrödsmjöl med de fyra sädesslagen.
Häromdagen när jag skulle handla lantbrödsmjöl, hittade jag inget. (Handlade inte i min vanliga affär, utan i en lite mindre.) Jag köpte grahamsmjöl istället. Anade att det var lite  grövre. Därför tittade jag på recepten på paketen och insåg att man inte använder enbart grahamsmjöl i t ex bullar utan blandar med en, två andra sorters mjöl. Jag tänkte att jag kunde ta hälften graham och hälften vetemjöl special, som vad jag förstår, gör brödet lite "luftigare".
Brödet smakade bra, men nästa gång ska jag använda mindre graham. Det blev rätt tungt och mastigt, men höll ihop ganska bra, trots allt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar