fredag 26 december 2014

saftig mjuk citronkaka

Tänkte utöka mitt sortiment med mjuka kakor. Efter julmarknaden, då jag sålde mjuk pepparkaka, bestämde jag mig för att det inte var sista gången jag sålde mjuka kakor.
 Jag botaniserade mellan olika recept på nätet och kom till slut fram till vad min kaka skulle innehålla. Smält smör, strösocker och ägg, naturligtvis, mjöl, vaniljsocker och bakpulver, lika självklart.
För att få kakan extra saftig blandade jag i fil, precis som i den mjuka pepparkakan, och för smakens skull, rivet citronskal och citronsaft från en citron. Smeten blev väldigt go att blanda:-)

Kakan blev, inte helt överraskande, väldigt ljus. Jag glömde tyvärr ta tiden på kakan, men den var klar vid första testningen med provstickan.

Kakan blev lite "tung" och smakade väldigt mycket citron. Killarna år inte upp sina bitar. Skall testa en halv citron nästa gång. Annars höll kakan ihop bra!
 Hade 150 gram smör, två ägg och 1,5 tsk bakpulver bl a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar