tisdag 30 december 2014

brödbak



Det här lovet har jag bestämt mig för att träna på att baka bröd. Brödbakning passar egentligen inte mitt kynne. Jag är alldeles för otålig och forcerad för att få till det bra. Men, igår överraskade jag mig själv. Det mesta av jobbet gör ju hushållsassistenten. Jag passade på att göra andra saker medan brödet jäste och väntade lite längre än vad det stod i receptet innan jag bakade ut brödet.
Först ut blev rågkakorna. Dem gjorde jag uteslutande på rågsikt. Blev jättegoda, men torkar snabbt har jag märkt. Våra vänner fåglarna kommer att bli välnärda den här vintern;-)




















Två av fyra kakor under andra jäsningen.
Häpp! Nu var de klara! Bara att njuta! Jag lade på en skiva cheddarost på min macka. Lyxigt gott!
Nästa brödsort jag testade var "bröd på en påse mjöl". Receptet hittade jag i "vår kokbok" anno jättegammal, typ 20-årspresent....
Jag beställde mjöl från Maken, vars tur det var att handla. Det blev lantbrödsmjöl. Jag skulle haft 2 kg mjöl, men han kom hem med 1,5. Jag fyllde ut med vanligt vetemjöl. (Behövde knappt använda allt). Det blev jättefina limpor (4 stycken). Känns som om de inte blir torra lika fort som rågkakorna. 
Jag använde kökstermometer, enligt Svärmors inrådan. 93 grader, eller var det 98? Jag plockade ut dem vid 94 grader och de verkade helt OK. För att kunna köra alla fyra, på två plåtar, med en gång, använde jag varmlufts-effekt. Funkade bra! Bytte plats mellan plåtarna och vände på plåtarna en gång. De som är närmast fläkten blir visst klara först, har jag hört...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar