söndag 21 december 2014

jul i stugan

"Här var det ljus, här i vårt hus...." I min familj klädde mamma och pappa granen kvällen innan julafton, när vi gått och lagt oss. Det var då de fixade med julmaten också, till långt in på natten. Det var så mysigt och spännande att smyga ned på julaftons morgon och titta på granen och öppna morgonpresenten, den som skulle göra väntan på kvällen lite kortare. Men, nu har jag min egen familj och därmed nya vanor. Eftersom Makens familj bor två timmars bilresa bort brukar vi turas om att fira jul hos våra respektive föräldrar. I år har turen kommit till Makens familj. Detta innebär att vi träffar min familj innan jul och byter julklappar. Jag vill gärna ha något besök till jul och därför bestämde vi i år att vi skulle bjuda på "jullunch" vilket resulterade i ett mindre julbord:-)
På bilden ser ni mitt försök till dokumentation av makens personbästa i att köpa julgran! Vi har ganska lågt i tak, framförallt i nischen, vid vårt STORA fönster. Men, i år behövde han inte ens såga på höjden. "Bara" att ställa in den. Om man bortser ifrån att det var världens snedaste gran. Han fick skruva en bra stund för att det skulle se ut som om den stod rakt.
Viktigaste för mig är att den är tät mellan grenarna och det fixade han med bravur i år!





I går gjorde vi fint i vardagsrummet. Ändrade karaktär på rummet. Från Tv-spels-kaos till julstuga. Skönt att återta sitt vardagsrum!
Hade tänkt lägga på den fina, vita linneduken vi fick i bröllopspresent, men kom på att den hade några riktigt fula fläckar. Valde den linnefärgade duken istället som jag piffade upp med röda, hjärtformade tabletter, två röda löpare och en vävd löpare. Blev riktigt fint, tycker jag.
På bordet ställde jag även hyacinterna i glasburkarna, en av våra adventsljusstakar och en julig ljusstake för värmeljus.



När vi möblerade om i går bytte vi plats på matgruppen och vår lilla läshörna. Detta för att få plats med tolv sittande matgäster. 
Våra gäster trivdes mycket bra i den här lilla gruppen, både före och efter maten.
Soffan och soffbordet var de möblerna som blev svårast att placera. Soffbordet fick bli ett avlastningsbord idag. Till fjärde advent brukar jag alltid lägga den här fina, röda löparen från Indiska. På bordet står även adventsljusstaken som maken fått ta över efter sin farmor. Ljusstaken är av den gamla sorten med plats för lite smalare ljus. Lampettljus, har jag lärt mig efter ett antal jular, är de som passar bäst! Den fina blomstergruppen är stjärnformad och i mossan står det tre pyttesmå röda tomteluvor. Det är min svägerska som gjort den.
Tidigare, i höst, fick jag en massa kakformar från farmor. Bl a var det formar till mandelmusslor. Dem vill jag gärna använda i dag. Premiär för mig att baka mandelmusslor! Jättekul och enkelt! Valde ett recept utan bittermandel, eftersom jag har lite svårt för det. Till mandelmusslorna serverade vi vispad grädde och jordgubbssylt. Barnen älskade dem. Jättekul!

Till den tunga och salta julmaten tycker jag att det är gott med något fräscht. När jag gick på högstadiet lärde jag mig att göra en förrätt som hette New York-sallad. Den valde mina föräldrar att laga till vårt julbord. Något som jag har fortsatt med. Den innehåller bl a persikohalvor, apelsin, äpple och krossad ananas.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar