torsdag 13 april 2017

"Det går upp och det går ner"....

.....och så snurrar det runt! (Tankarna alltså;-)

Lördagen den 1:a april stod jag och frös om tårna (igen) på Sandtorget i Skövde.
Det blåste en iskall, hård vind. Det regnade lite t o m.
Kunderna var trevliga, liksom kollegorna. Men det räckte inte riktigt till. Jag fick med mig alldeles för många påsar småkakor hem. Kände mig rätt uppgiven.
Evenemanget heter Shoppinghelg i City och hålls två gånger om året, drivs av Skövde City. Vi som stod på Sandtorget kände oss lite utanför. De som även stod på söndagen blev "uppflyttade" till Hertig Johans torg, då det inte var lika mycket aktiviteter på söndagen. Hoppas att det gick bättre då.

Fördelen med den här marknaden var att jag slapp ta med mig eget bord och i slutänden slapp vi betala för borden!
Så här såg mitt marknadsstånd ut. Körde lite påskigt (det var ju trots allt bara två veckor innan Påsk).

Jag körde provsmakning på allt; två sorters müsli, kardemummaskorpor och mandelbiscottis och två sorters småkakor; kanelkakor och ingefärskakor. Jag hade bakat på Wästgötarnas emmer-mjöl och haft deras dinkelflingor i müslin.













Inför den här marknaden hade jag lyckats få tag på ett nytt kakfat i luffarslöjd (från Frid och Fröjd i Stockamöllan)
Kakfatet hade jag dekorerat med tovade påskkärringar och "fejk"-påskliljor från en slaktad ljusmanschett.



















På bordet lade jag en gammal påskgardin (gul-och vit-rutig). I korgarna lade jag en påskig kökshandduk respektive duk som jag hittade på Kvillehyllan på Hisingen i Göteborg. Där köpte jag även två gamla, fina kökshanddukar i vitt och blått som jag ska använda på kommande marknader.



















I förra veckan var jag på mitt livs första bokade kundbesök. Jag besökte en gårdsbutik. Jättespännande och intressant att möta en eventuell kund i ett annat sammanhang än vad jag är van vid. Kanske blir det en beställning i början av sommaren;-)
Efter kundbesöket ställde jag in GPS:en på ytterligare två gårdsbutiker som jag svängde förbi.
Det visade sig bli en strålande vacker vårdag. Jag njöt i stora drag av vårsolen och de vackra omgivningarna. Jag insåg ännu en gång att det är himla trevligt att glida omkring ensam i bilen. Det blev en del slingrande och smala vägar på landet, ibland med utsikt över en sjö. (Gissa om jag hade ont i knäna efter den bilturen. Måste nog börja träna benen förebyggande, eller använda farthållare oftare;-)
Äntligen fick jag en chans att njuta av våren. Stannade t o m bilen och filmade härligheten.
(Men det gick tydligen inte att hitta den filmen:-( Här ser ni ett foto, i alla fall.



















I måndags fick jag äntligen iväg mina nya prislistor till eventuella kunder. Jag skickade dem bl a till gårdsbutiker och caféer i regionen. Jag fick många fina svar, men inget napp:-/

Antar att jag får ställa in mig på att det är på marknaderna jag ska sälja mina grejer. Marknader finns det gott om. Sen finns det marknader och marknader. Fler och fler marknader väljer numera ut vilka knallar de vill ha med för att få ett så varierat utbud som möjligt:-/

Jag har bokat in mig på ett antal framöver; Gölingstorps marknad den 22:a april, Jonsered 13 maj, Floda 27 maj, (förhoppningsvis) blir det Potatisfestivalen i Alingsås 16-18 juni, den 12 juli ska jag få stå i "baren" på Strömma Farmlodge i Tvååker och den 9 september är jag med på Tullen 8:s Marknad i Kungsbacka. Dessutom har jag fått höra att Nolbygårds ekobageri och kafé i Alingsås har matmarknad varje lördag mellan den 17 juni och 30 september. Man behöver inte anmäla sig i förväg och det kostar inget. Enda nackdelen är att jag måste släpa med mitt eget bord, men det får jag leva med.
Fram i höst vimlar det av höstmarknader, då kan jag välja och vraka:-) För att inte tala om alla julmarknader (men det är ett tag kvar;-)

Har även påbörjat en kurs, på tre tillfällen. Den heter HACCP och handlar om säkerheten i köket. Hur man förebygger och undanröjer livsmedelshygieniska hälsofaror. Det är Länsstyrelsen som håller i utbildningen och den är förlagd till Folkhögskolan i Vara.

Kursen är intressant och matnyttig. Naturligtvis blir det en hel del nätverkande, vilket jag tycker är jätteroligt och lärorikt. På kursen möter jag bi-odlare, köttbönder och mjölkbönder.
I kursen ingår lunch och fika. Sist fick vi äta påsklunch. Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar