tisdag 18 november 2014

Pepparkaks-bakning julmarknaden 2014


pepparkaksbakning

Då var det dags att blanda pepparkaksdegen. Direkt efter jobbet på torsdag eftermiddag!
Jag bakar enligt farmors recept. Den innehåller bl a ingefära, cedro-olja, vispgrädde och riktigt smör!

När degen är färdigblandad lägger jag den i en påse och stoppar in den i kylskåpet över natten.

Fredag kväll. Hela svenska folket, nja OK halva då, ligger och slumrar i TV-soffan. Men jag står i köket och bakar ut den första degen, till tonerna av Louis Armstrong, Diana Krall, Nat King Cole, Dean Martin och Frank Sinatra. 

Till en början är degen stenhård, men den mjuknar fortare om man delar upp den i småbitar.

För första gången använde jag farmors egna pepparkaksformar. Tyvärr har hon blivit så gammal, 98 år, att hon flyttat in på ett ålderdomshem och orkar inte baka själv längre.



Den andra omgången pepparkaksdeg blev inte alls lika lättarbetad. Troligen hade jag för mycket mjöl i från början. Det är bättre att spara en del av mjölet till utbaket istället. Det är på sina misstag man lär sig:-/



I går, måndag, besökte jag Tingstad och köpte bl a nya påsar och presentsnören. Sedan var det bara att åka hem och packa. Kärt besvär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar