onsdag 13 december 2017

årets (2017) julmarknader

På väg ut ur dimman....
Efter två julmarknader sa det stopp. Fick avboka den tredje julmarknaden. Fick ont i halsen och när jag hade dragit i handbromsen kändes det som om jag skulle kunna sova dagar i streck.

Första julmarknaden
ägde rum på Nolbygård i Alingsås. Här har jag stått på tre sommarmarknader och en höstmarknad. En trevlig plats, med ett café och en byggnadsvårdsbutik i området.
Dagen inleddes med en kylig och solig morgon, som gjord för julmarknad.
Jag blev placerad inne i cirkus-tältet, lite varmare än för dem som stod ute vid de låga tälten.
På golvet hade de strött ut halm, vilket gav ett ombonat intryck. Men, det var rätt kallt om tårna ändå.



I år körde jag med halv-vax-duk i rött med vita prickar. Perfekt duk att plocka fram när det är dags för pepparkaksbak eller julmarknad. Den går nämligen att tvätta i tvättmaskin. Inhandlad på Ljungbergs när de fortfarande hade en butik i Floda. Läs: när pojkarna var små och avtorkningsbara vaxdukar var det enda som funkade;-)
I år sålde jag: ljusa pepparkakor (farmors recept med bl a citron-arom och ingefära), skurna pepparkakor (nytt för i år), saffransbiscotti, julbröd, citrusmarmelad (apelsin/citron med smak av kanel och (efter önskemål) pepparkakskolor.






andra julmarknaden
ägde rum på Nääs fabriker. I år valde jag att stå utomhus och det visade sig att jag inte hade behövt köpa ett eget tält, för det fick jag låna av Nääs. Min granne var Mascha från morojag. Jättekul att lära känna en ny kollega och inspiratör. Så mycket man lär sig genom dessa möten. Jättekul!
Mascha gör så fina saker i keramik, har en favoritskål som jag någon gång i framtiden ska investera i;-)

Första dagen på Nääs började kallt, jag var ordentligt påpälsad och hade investerat i ett par batteri-uppvärmda sulor. Funkade bra, höll värmen hela dagen. Nästa dag skulle det bli plusgrader, tog inte lika mycket kläder och lämnade sulorna hemma. Big misstake! Kanske var det detta som fick mig på fall?!
Jag fick aldrig upp värmen innan jag hade gått och lagt mig den kvällen. Veckan som följde vill jag helst glömma, all energi rann ur mig och jag fick avboka den mysigaste av alla julmarknader, nämligen den i Bergum:-(
Dagarna på Nääs var i vilket fall väldigt trevliga. Eftersom det är mina hoods fick jag träffa många goa bekanta från alla mina 17 år i kommunen<3







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar