måndag 27 februari 2017

årets matmässa 2017

I fredags (24/2) var det äntligen dags för mitt livs första matmässa. "Passion för mat". 

Många av mina kollegor i Lokalproducerat i Väst deltog. Det blev många goa möten med folk jag träffat tidigare, men även nya bekantskaper. Det är så häftigt med alla dessa mötestillfällen. Jag lär mig något nytt varje gång och lär känna nya människor varje gång. Det gäller både kollegor och kunder.
Den här gången fick jag bl a tips om Eldrimner kurser. Var tvungen att gå hem och googla på deras kurser och hittade en kurs som passar mig som hand i handsken. Det går en kurs (a två dagar) redan i vår, men jag känner att jag får "hålla mina hästar" lite grand, eftersom jag redan har anmält mig till en kurs i HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points eller på svenska riskanalys och kritiska styrpunkter; Wikipedias förklaring) på Länsstyrelsen i Vara i vår (tre heldagar). Ingen rolig kurs, men nödvändig.
Tillbaka till matmässan.
Jag pratade med två kvinnor som kokar marmelader, sylter och geléer (precis som jag gjorde tidigare;-) När vi hade pratat en stund kom det fram att de har sitt växthotell i Stenkullen där jag bor, så roligt! Det var även de som tipsade mig om Eldrimners matnyttiga kurser.

Lyxiga marmelader från Hotell Dahlia















Det var två företag som gjorde mig extra intresserad; Fristorps gård gör lemonader, juicer och muster av svenska bär och frukter, både nya och gamla arter. De var väldigt läskande i lagom stora flaskor. Perfekta gå-bort-presenter. Skall bli spännande att följa dem.


Det andra företaget är GettergodGelato. De tillverkar bl a glass gjord på getmjölk från en gård i Dalsland. I sommar kommer de att cykla runt med en typ bud-cykel och sälja sin glass ur en fryslåda. Så läckert!


Till lunch köpte jag Lilla Spinneriets provsmaknings-meny; supergod rakt igenom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar