tisdag 30 december 2014

afternoon tea i julstugan

Har sagt det förr, men säger det igen! 

- Jag gillar verkligen vårt vardagsrum i juletider! Framförallt då TV:n är borttrollad;-)
Det är i detta rummet vi har alla våra tomtar och ljusstakar. Det är här jag placerar alla våra julblommor. Jag gillar dessutom röda eller rödmönstrade juldukar. De ger liksom ett rött och ombonat intryck till hela rummet.

 Ikväll hade vi fika-gäster. Från början var planen att bjuda dem på afternoon tea, men nu blev tiden förskjuten några timmar (det finns faktiskt folk som jobbar under mellandagarna, trots allt;-).
Jag tyckte det var så kul att planera eftermiddags-te att jag höll mig till idén ändå. Jag hade bakat två sorters småkakor, kanelkakor och ingefärskakor. Men, jag hade också bakat en mjuk citronkaka, Precis innan gästerna anlände tog jag ut scones:en från ugnen (känner mig så nöjd:-) De var kryddade med malen kardemumma. Till scones:en serverade jag tre olika sorters hemkokt marmelad; apelsin- med kanelsmak, päron-med ingefärssmak och hallonmarmelad.
Alla lät sig väl smaka! Vi drack, naturligtvis, te, och för dem som föredrog, fanns det varm choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar